PIXEL PANCHO
Der italienische Künstler Pixelpancho (Jahrgang 1984) wurde von seinem Großvater, einem Gelegenheitsmaler, an Farbe und Form herangeführt. Seine Leidenschaft für Kunst und Design führte ihn zunächst an die Albertina Akademie in seiner Heimatstadt Turin. Später wechselte er nach Valencia an die dortige Akademie der schönen Künste, wo er auch seinen Abschluss erlangte. In dieser Zeit kam er immer mehr mit Graffiti und Street Art in Berührung und versuchte sich selbst mit Sprühdosen und Markern auf Flächen im Freien, losgelöst von Papier und Leinwänden. Um mehr Aufmerksamkeit zu bekommen, nahm er jede Möglichkeit wahr, sich auf Reisen zwischen seinem Studienort und seiner italienischen Heimat in Form von Kacheln, Wandgemälden oder Stickern zu verewigen. Die Einflüsse seines Schaffens sind weit gestreut: So finden sich Spuren des historischen Malers Joaquin Sorolla, von Salvdor Dalí, der politischen Malergruppe „El Equipo Cronica“, sowie von Ron English und Takashi Murakami. Im Laufe der Zeit entwickelte sich sein Stil von einfachen Roboter-Charakteren hin zu komplexen Kompositionen. Seine Werke erzählen von einer verlorenen Welt, die längst vergessen scheint. Darin existieren verbeulte und verrostete Roboter, die vor langer Zeit ausrangiert wurden. Dieses surreale Reich wird jedoch immer wieder von zeitgenössischen und historischen Bezügen durchstoßen, womit es auch für die heutige Zeit eine Relevanz besitzt. Pixelpanchos Arbeiten sind als eine zusammenhängende Struktur von Geschichten zu sehen, das einzelne Werk hingegen ist nur ein kleiner Teil von etwas Größerem, einer Geschichte in einem stetig wachsenden Reich.
Born in Turin in 1984, Pixelpancho was introduced to color and form by his grandfather who painted occasionally. With time, his passion for art and design led him to the Albertina Academy of Fine Arts followed by the Academy of Fine Arts in Valencia, Spain where he obtained his degree. During this time he became familiar with the graffiti and street art scenes. Influenced by this world, he began using spray cans and marker and working on outdoor surfaces which stood out from the classic paper and canvas formula of other students. Traveling between his hometown of Turin and Valencia Pixelpancho took every opportunity to be noticed on the streets, using different mediums such as tiles, wall painting and sticker/poster art. Pretty soon his work was adorning the walls of many European cities. Pixelpancho’s work draws from several diverse influences. Traces of historic painter Joaquin Sorolla, the surrealist Salvador Dali, the political painter group “El Equipo Cronica” to the more modern Ron English, and Takashi Murakami can be seen in his work. Traveling to Paris, Amsterdam, Warsaw, Vienna and many other cties for graffiti jams and gallery exhibitions has allowed his style to evolve from a simple Robot character to the more complex compositions in his work today.
The narrative in Pixelpancho’s work is driven by a forgotten world that sits under a blanket of dust. In it, broken and dented robots are found decaying into the ground, their iron and rusted copper bodies falling and laying as if discarded into oblivion. Although the scale of his work ranges, the surreal realm is a constant thread, piercing through contemporary and historical references that add a sense relevance within our place and time. The strength of physical and gestural references that humanize these robots results in the artist’s unmistakeable mark. Found on the walls of abandoned buildings in cities throughout Europe, the U.S. and Mexico, Pixelpancho’s work is an interconnected structure of stories. The murals, the paintings, the sculptures….in the end are only a small part of something greater, another story within the ever growing realm.